ד"ר גיא גוטמן .M.D, מומחה בכיר בגינקולוגיה ומיילדות ומנתח מוביל בתחום

עלייה במשקל בגיל המעבר – למה הגוף משתנה דווקא עכשיו, ומה באמת אפשר לעשות?

פרימנופאוזה

"אני אוכלת בדיוק כמו פעם, אז למה אני ממשיכה לעלות במשקל?"

זו אחת השאלות הנפוצות ביותר שאני שומע מנשים שמגיעות למרפאה סביב גיל 45–55.

לעיתים מדובר בעלייה של שניים או שלושה קילוגרמים בלבד, אך אצל אחרות מדובר בשינוי משמעותי יותר. פעמים רבות המשקל אינו הסיפור היחיד – הגוף עצמו משתנה. המכנסיים כבר לא נסגרים באותה קלות, היקף המותניים גדל, והשומן מצטבר בעיקר באזור הבטן. נשים רבות מספרות שהדיאטות שעבדו עבורן בעבר כבר אינן יעילות, ושהתחושה היא שהגוף "כבר לא משתף פעולה".

אם גם את מרגישה כך, חשוב שתדעי שאת ממש לא לבד. נשים רבות חוות את אותם שינויים, ולעיתים התחושה היא שהגוף כבר אינו מגיב כפי שהגיב בעבר.

עלייה במשקל בגיל המעבר היא אחת התופעות השכיחות ביותר בקרב נשים, והיא נובעת משילוב של שינויים הורמונליים, מטבוליים ואורח חיים. החדשות הטובות הן שמדובר בתהליך שניתן להבין, ובמקרים רבים גם לנהל בצורה מוצלחת באמצעות התאמת התזונה, פעילות גופנית ולעיתים גם טיפול רפואי מתאים.

חשוב לא פחות להבין שעלייה במשקל אינה רק עניין של מראה חיצוני. הצטברות שומן, ובעיקר באזור הבטן, עלולה להשפיע על הסיכון למחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות מטבוליות נוספות. לכן, שמירה על משקל תקין בגיל המעבר היא בראש ובראשונה דאגה לבריאות שלך.

במאמר זה נבין מדוע המשקל משתנה דווקא בתקופה הזו, מה הקשר בין הורמונים למטבוליזם, אילו טעויות נשים רבות עושות בניסיון לרדת במשקל, ומה באמת מוכיח את עצמו במחקרים העדכניים.

 

האם גיל המעבר באמת גורם לעלייה במשקל?

התשובה הקצרה היא כן – אבל לא בדיוק מהסיבה שרוב הנשים חושבות.

נשים רבות מאשימות את הירידה באסטרוגן בכל שינוי שמתרחש בגופן, אך המציאות מורכבת יותר. למעשה, העלייה במשקל בגיל המעבר היא תוצאה של מספר תהליכים שמתרחשים במקביל.

הראשון הוא תהליך ההזדקנות הטבעי. כבר מגיל 30 מתחילה ירידה הדרגתית במסת השריר, ובכל עשור אנחנו מאבדים חלק ממסת השריר באופן טבעי, אם איננו שומרים עליה באמצעות פעילות ותזונה מתאימה. מאחר ששריר הוא רקמה פעילה שצורכת אנרגיה גם בזמן מנוחה, ירידה במסת השריר גורמת להאטה בקצב חילוף החומרים (BMR). במילים פשוטות – הגוף שורף פחות קלוריות גם אם לא שינית דבר בהרגלי האכילה.

במקביל, בתקופת הפרה-מנופאוזה והמנופאוזה חלה ירידה הדרגתית ברמות האסטרוגן. להורמון הזה יש השפעה על מגוון רחב של מערכות בגוף, ובין היתר גם על האופן שבו השומן מתפזר. כאשר רמות האסטרוגן יורדות, הגוף מתחיל לאגור יותר שומן באזור הבטן ופחות באזור הירכיים והישבן.

בנוסף לכך, רבות מהנשים בתקופה זו מתמודדות עם הפרעות שינה, גלי חום, עייפות, עומס רגשי ולעיתים גם ירידה בפעילות הגופנית. כל אחד מהגורמים הללו יכול להשפיע על המשקל, וכאשר הם פועלים יחד – התוצאה מורגשת היטב.

לכן, כאשר את מרגישה שהגוף השתנה, חשוב לדעת שלא מדובר בכישלון אישי או בחוסר משמעת. אלו תהליכים ביולוגיים אמיתיים, והבנתם היא הצעד הראשון להתמודדות נכונה.

 

למה דווקא הבטן?

אם יש שינוי אחד שנשים שמות לב אליו כמעט מיד, הוא השינוי במיקום שבו מצטבר השומן.

 זו אינה רק תחושה.

לפני גיל המעבר, הגוף הנשי נוטה לאגור שומן בעיקר באזור האגן, הירכיים והישבן – דפוס שמושפע במידה רבה מהאסטרוגן. עם הירידה ברמות ההורמון, חל שינוי הדרגתי בהרכב הגוף, והשומן מתחיל להצטבר יותר באזור הבטן.

מדובר בעיקר בשומן ויסצרלי – שומן שנמצא סביב האיברים הפנימיים. בניגוד לשומן התת־עורי, שאותו ניתן לצבוט, השומן הוויסצרלי פעיל מבחינה הורמונלית ומפריש חומרים דלקתיים העלולים להגביר את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, כבד שומני ותסמונת מטבולית.

זו הסיבה שרופאים אינם מתייחסים רק למשקל עצמו, אלא גם להיקף המותניים. לעיתים אישה תעלה שניים או שלושה קילוגרמים בלבד, אך אם רובם הצטברו באזור הבטן, המשמעות הבריאותית עשויה להיות גדולה יותר.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שגם השינוי הזה אינו בלתי נמנע. באמצעות שמירה על מסת השריר, תזונה נכונה ופעילות גופנית, ניתן להפחית משמעותית את הצטברות השומן הבטני ולשמור על בריאות טובה לאורך שנים.

 

"אני אוכלת בדיוק כמו פעם…אז למה אני עולה במשקל?"

זהו אולי המשפט הכי שגור אצל נשים בגיל המעבר.

והאמת? ברוב המקרים הן צודקות.

נשים רבות אינן אוכלות יותר מבעבר, אך הגוף שלהן זקוק לפחות אנרגיה. אם בעבר הגוף שרף 2,000 קלוריות ביום, ייתכן שכיום הוא שורף 1,700–1,800 קלוריות בלבד. הפער הזה אולי נשמע קטן, אבל לאורך חודשים ושנים הוא יכול להוביל לעלייה הדרגתית במשקל.

מחקרים אף מצביעים על כך שבתקופת הפרא מנופאוזה נשים עשויות לעלות בממוצע כקילוגרם אחד בשנה – גם מבלי לשנות באופן משמעותי את הרגלי האכילה שלהן.

זו בדיוק הסיבה שבגיל המעבר לא מספיק "לאכול פחות". הגוף זקוק לגישה שונה – כזו שמתמקדת בשמירה על מסת השריר, באיכות התזונה ובהתאמת אורח החיים לשינויים שמתרחשים בגוף.

תזונה, פעילות גופנית והרגלים שעושים את ההבדל

הבשורה המעודדת היא שעלייה במשקל בגיל המעבר אינה גזירת גורל. כיום אנחנו יודעים שהדרך היעילה ביותר להתמודד עם השינויים אינה מבוססת על דיאטות קיצוניות או פתרונות מהירים, אלא על שילוב של תזונה מותאמת, פעילות גופנית, שמירה על מסת השריר ולעיתים גם טיפול רפואי בהתאם לצורך. הבנת השינויים שהגוף עובר היא הצעד הראשון בדרך לשמירה על הבריאות, על המשקל ועל איכות החיים לאורך שנים.

המחבר: ד״ר גיא גוטמן

רופא בכיר במרכז בריאות האישה של קופת חולים כללית, מומחה בגינקולוגיה ורפואת צוואר הרחם, בעל 20 שנות ניסיון מוצלח בפריון, מיילדות וגינקולוגיה.

אולי יעניין אותך גם:

דימום לאחר לידה

דימום לאחר לידה

בשעה טובה, את אמא. מיד לאחר הלידה הרחם שלך מתחיל לנקות את עצמו מההריון באמצעות